Pandemija je promijenila i trendove na tržištu kave. Smanjena je potrošnja u kafićima, dok porast bilježe maloprodaja i online trgovina.
Procjenjuje se da čak 93 % odraslih Hrvata svaki dan konzumira kavu te da je po stanovniku trošimo 4 kilograma godišnje. Kava se kod nas još porezno tretira kao luksuzni proizvod pa su proizvođači, prerađivači i distributeri Vladi uputili novi apel za ukidanje posebnog poreza na kavu, koji još postoji u samo pet europskih zemalja. Većina Hrvata teško može odoljeti ovom omiljenom napitku pa na godinu popijemo oko 4 kilograma kave po stanovniku.
- Kava utječe na budnost, fokus, pažnju, pamćenje,raspoloženje. Maksimalni dnevni unos koji se smatra pozitivnim je tri do pet šalica, objašnjava klinička nutricionistica Darija Vrandešić Blender.
Kava nije luksuzni proizvod i nije ga potrebno opterećivati posebnim porezom, pa bilo to 6 kn/kg ili 0,5 lp/l po šalici kave, žale se u HUP-u.
Direktor HUP-a Damir Zorić ističe da treba skinuti stigmu s običnog prehrambenog proizvoda korisnog za ljudsko zdravlje i rasteretiti ga davanja koja se daju za štetne i nekorisne luksuzne stvari.
Od poreza na kavu država godišnje ubire za proračun skromnih 120 milijuna kuna.
Zdravko Zrinušić, državni tajnik Ministarstva financija, kaže da je to na razini 0,8 % i nije iznos koji je značajan niti za industriju niti za nas.
- Samo je stvar principa da se nešto što nije pravično makne, rekao je.
Pozitivni primjeri drugih zemalja
Upravo to od Vlade traže svi u lancu opskrbe kavom. Tvrde da su nepravedno zakinuti i ističu primjer Slovenije, koja ima PDV na prehrambene proizvode 9%.
- Kod nas taj PDV iznosi 25%, i kada se to zbroji ispada da je kod nas udio države u cijeni tog proizvoda 35%, a u Sloveniji 9%, kazao je Josip Budimir, predsjednik Koordinacije u HUP-u.
Pozitivno je iskustvo Rumunjske koja je smanjila PDV i ukinula porez na kavu što je potaknulo rast potrošnje i investicija.
Potrošnja se godišnje povećavala za 5 %, a industrija je više ulagala u obrazovanje,inovacije i nove aparate za hotelijere i ugostitelje.
Pandemija je poljuljala trendove na tržištu kave
- Značajan je rast online prodaje, posebno je pogođen HoReCa sektor i ugostiteljstvo, a dio je kompenziran kroz famoznu kavu za van, ističe Zvonimir Seki, predstavnik proizvođača.
Moguće popuštanje mjera i pravednije porezno tretiranje iščekuje cijela industrija kave koja u Hrvatskoj vrijedi više od milijardu kuna.